Majstrovstvo AI v hre

Tento článok (mini) je voľným pokračovaním na článok z minulosti - výskum hry reversi ,

Trénujem hru reversi už 14-15 rok a snažím sa zistiť ako je na tom človek v porovnaní s majstrovskými AI na rôzne hry.
Posledne dva roky som sa k tým algoritmom priblížil, čo sa len dalo. Na tomto servery flyordie.com hrajú algoritmy, aj ľudskí hráči. Podarilo sa mi ustáliť na nejakej 700 bodovej hranici.Tie najlepšie algoritmy majú 1000-1100 bodov.


majstrovstvo_reversijpg
Časom som sa naučil všetky otvorenia, svoje siete som si vytrénoval na túto hru. Podarí sa mi remizovať aj s programom, pokiaľ jeho otvorenie poznám s malými variáciami až do konca (perfect moves). Nemôžem urobiť ani najmenšiu chybu.
Umelé siete a neurónové siete pracujú rovnakým spôsobom. No pri umelých sietiach je možné natrénovať tieto siete pomerne rýchlo, ak hrajú sami proti sebe. Počítače vykonajú aj milióny operácii za sekundu, preto ich učenie je oveľa kratšie.

maxresdefaultjpg
No ukazuje sa a sám to viem z vlastných skúsenosti, že pre úplne dokonalé zahranie partie je potrebné aj vedieť prehľadávať stavové pole (podľa možnosti čo najviac). Jednoducho povedané musíte si vedieť predstaviť aj rôzne kombinácie, tak aby ste vedeli s istotou ktorá je ta najlepšia. Majstrovstvo teda spočíva v kombinácii so schopnosťou neurónových sieti hľadať vzory, schémy, či pravidlá, plus musíte, čo najďalej si predstaviť aj to ako by dopadli rôzne kombinácie zahrania danej hry. No a v tomto smere počítač nie je možné poraziť.

Počítač dokáže prehľadávať stavové pole nepomerne rýchlejšie a presnejšie.